Pressemelding fra Brødrene Dahl

Brødrene Dahl åpner unikt kompetansesenter. FREMTIDENS VVS- OG VA LØSNINGER MED NORD-EUROPAS RÅESTE PLUSSHUS

PRESSEMELDING

Oslo, 17. September 2014

Brødrene Dahl åpner unikt kompetansesenter

FREMTIDENS VVS- OG VA LØSNINGER MED NORD-EUROPAS RÅESTE PLUSSHUS

Brødrene Dahl AS ønsker å bli den ledende tekniske leverandøren til VVS- og VA kunder i Norge. Derfor har vi utviklet bransjens mest innovative og tekniske kompetansesenter, sier Roger Lunde, administrerende direktør i Brødrene Dahl.

I dag åpner Lunde det unike Multikomfort-huset på Ringdalskogen, en høyteknologisk bolig som i praksis viser hvordan VVS- og VA-bransjen kan ligge i forkant av utviklingen. Alle løsninger i huset bygger på kjente standarder utviklet i samarbeid med Brødrene Dahls leverandører.

– I Multikomfort-huset demonstrer vi hvordan produkter og løsninger fungerer optimalt, mens kundene våre kan bruke Kompetansesenteret som ligger vegg i vegg, til å lære seg hvordan å arbeidet med de ulike komponentene og produktene i praksis, forklarer Lunde.

– Tekniske løsninger på design, igangsetting og drift er viktige elementer ved kompetansesenteret. Vi vil gi bransjen kunnskap og læring om hvilke krav som til enhver tid gjelder, og har utviklet standarden Multikomfort for å demonstrere teknologien og smarte løsninger.

Det unike Multikomfort-huset er utviklet i samarbeid med Optimera, og tegnet av arkitektkontoret Snøhetta. Huset på Ringdalskogen er et plusshus, som ikke bare produserer energi til eget forbruk, men som også varmer svømmebassenget i hagen og lader familiens elbil. Energien hentes fra sol og grunnvann, dessuten er det full utnyttelse og gjenvinning av energien fra avløpsvann. Det er vesentlig bruk av naturmaterialer i huset, og mange elementer er gjenbruk, som for eksempel svømmebassenget som er en gammel container. Huset fremstår topp moderne, høyteknologisk og designet for fremtidens krav.

– Kompetansesenteret og Multikomfort-huset er åpent for alle BD sine kunder, og vi håper investeringene skal gi økt kunnskap om løsninger som kommer både bransjen og ikke minst sluttbrukere til gode, avslutter Roger Lunde, og legger til at Optimera og Brødrene Dahl er svært stolte av prosjektet – ikke minst med tanke på det endelige miljøregnskapet.

dahl.no